zondag 5 december 2010

N.a.v. de Politieke Aandelen Markt 2002 artikel in de Volkskrant 24 juli 2002

PAM-speler betaalt met winst huwelijk

Van onze verslaggever − 24/07/02, 00:00

Honderd euro legde Gerrit Hartholt een paar maanden geleden in op de Politieke Aandelenmarkt van de Volkskrant. Bij het sluiten van de markt, dinsdag om twaalf uur precies, was dat bedrag gegroeid tot tweeduizend euro....
Maar van slapend rijk worden was geen sprake. 'Zeker in het begin nam de markt de nodige tijd in beslag', vertelt Hartholt. 'Je moet er toch even achter komen hoe het werkt, zo'n politieke aandelenmarkt. Dan moet er een strategie worden gekozen. Dat kostte ook de nodige uren.'
Eerst experimenteerde hij wat met de handel in mandjes met daarin alle aandelen waarin kon worden gehandeld. 'Dat schoot niet op, dus die heb ik maar weer verkocht.'
Hartholt gooide het over een andere boeg. 'Ik had een paar lezingen van Balkenende bijgewoond en had wel vertrouwen in die man. Tegelijkertijd viel mij de hoge waardering voor het aandeel Melkert op. Die koers spoorde niet met wat ik in mijn omgeving hoorde. Mijn politieke neus zei dat het CDA het wel eens veel beter kon gaan doen dan uit de peilingen bleek.' En dus belegde hij zijn hele inzet in aandelen Balkenende.
Dat zijn portfolio daarmee ook zijn politieke voorkeur weerspiegelde, was toeval: 'Als CDA-lid hoopte ik op winst van Balkenende. Maar ik handelde vanuit de ratio. Iedere dag keek ik even of er geen gekke dingen gebeurden.'
Die gekke dingen gebeurden wel, maar dat had slechts positieve invloed op de waarde van Hartholts aandelenpakket. Waar andere beleggers hals over kop moesten verkopen na de breuk tussen Fortuyn en Leefbaar Nederland of na de gemeenteraadsverkiezingen, kon Hartholt achterover leunen en het aandeel Balkenende in waarde zien stijgen.
Werd hij daar niet hebberig van? 'Natuurlijk heb ik wel overwogen om geld bij te storten om nog meer aandelen te kopen. Maar net als op de echte beurs moet je alleen beleggen met geld dat je niet direct nodig hebt. Het blijft speculeren. Mijn gevoel zei: doe maar niet.'
Is Hartholt dan net zo succesvol in reguliere beleggingen? 'Nee, ik heb met PAM meer verdiend dan op de gewone beurs. Afgelopen jaar dacht ik dat de koersen niet verder konden zakken en heb ik weer aandelen gekocht. Dat doet nu pijn in de portemonnee.'
De winst van PAM is dan ook meer dan welkom. Een mooie bestemming is al gevonden: 'Mijn vriendin en ik gaan dit najaar trouwen.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten