woensdag 6 april 2016

Mijn reactie op het artikel: 'Is de overheid klaar voor de samenleving van nu?'

Op 03 april 2016 plaatste Cecile Heemels EY het artikel 'Is de overheid klaar voor de samenleving van nu?'.

Is de overheid klaar voor de samenleving van nu?
https://www.linkedin.com/pulse/de-overheid-klaar-voor-samenleving-van-nu-cecile-heemels


Dit is mijn reactie:

Geachte mevrouw Cecile Heemels.

Dank u wel voor het artikel.

Als ik kijk naar de daden van de rijksoverheid en veel andere overheden, dan is de hoogste prioriteit van de Nederlandse overheid, kijkend naar de daden, al enige tijd het redden van de schatkisten. Op welke prioriteit, kijkend naar de daden, het beter laten functioneren van de samenleving staat bij de overheid, is niet duidelijk.

Ik ben het met u eens dat er veel kennis in Nederland is, maar of al die kennis ook benut wordt heb ik twijfels bij. (De 100 dagen tour van het kabinet Balkenende 4 in 2007 was in deze een interessant experiment.)

En als het gaat om integriteit, als slachtoffer van pesten op het werk en hoe daar door diverse instanties mee is omgegaan waaronder de overheid, en het feit dat als het gaat om de aanpak van pesten op het werk, de overheid in deze tot op heden april 2016 een papieren tijger is die niet kan en/of niet wil en/of niet durft te bijten. Valt er in ieder geval op dat onderwerp in relatie tot integriteit nog het e.e.a. te winnen.

Als de overheid tegen slachtoffers van pesten op het werk wel durft te zeggen, eet uw spaargeld en eigen huis maar op met de kerstdagen en die zelfde overheid pakt de pestkoppen op het werk niet aan. Is de overheid dan het schild voor de zwaksten of voor de sterksten?

Als u mij vraagt, wat heb ik het liefst een grote overheid die niet goed functioneert of een iets kleinere overheid die goed functioneert, dan is mijn antwoord een iets kleinere overheid die goed functioneert en er voor zorgt dat de samenleving beter functioneert. Dat betekent dat de overheid als het nodig is er wel moet zijn en voor de juiste voorwaarden en randvoorwaarden zorgt zoals handhaving, iets wat nu geregeld niet het geval is.

Of de overheid anno april 2016 klaar is voor de samenleving van nu? Ik heb er mijn twijfels bij, al zie ik wel enkele lichtpuntjes in bijvoorbeeld de vorm dat de 3 decentralisaties enige ruimte bieden om zaken anders en beter te gaan doen. (Let op: enkele lichtpuntjes maken nog geen zomer.)

Mevrouw Heemels het beste.

Groet Gerrit Hartholt
https://nl.linkedin.com/in/gerrithartholt/nl
Initiatiefnemer petities 'Stop pesten op het Werk' en 'Pesten op het werk in het wetboek van strafrecht'

P.S. De overheid in Nederland heeft soms de neiging om de regels belangrijker te vinden dan het doel van de regels.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten